Tilbake fra en herlig Cubatur!

Cuba sommeren 2018

(Skrevet av reiseleder Linda Konningen, for Tingeling drømmereiser)

FOR en opplevelse!! Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har vært i Cuba, men til tross for at jeg selv mener jeg kjenner dette landet godt, så byr det på både positive og utfordrende opplevelser hver gang ;) Ekstra utfordrende er det å ha med en stor gruppe og prøve å gjøre alle fornøyd og innfri forventninger. Forventninger er kanskje det vanskeligste. Hva skal man forvente når man drar til et land som Cuba? Jeg anbefaler alltid å forvente minst mulig og heller bli positivt overrasket;) Cuba er ikke som noe annet sted i verden og selv om man er reisevant så kan man få seg noen overraskelser her i dette spennende, kontrastfylte landet:) Det er nok en gjeng som sitter igjen med noen nye tanker og en takknemlighet for hvor godt vi har det her hjemme i Norge....iallefall materielt sett;)

Reisen vår startet med et opphold på hotel Comodoro, som ligger i bydelen Miramar litt utenfor selve sentrum av Havana. Her var det fint å være på grunn av varmen, (ca 40 grader) med flere basseng og en egen strand linje med tilgang til sjøen som man kunne "kjøle" seg ned i om det ble for varmt. Passet også fint da lokalet til de som skulle ha privat time i salsa lå like ved.

På denne turen hadde vi noen utvalgte valgfrie utflukter og alle ønsket å bli med på den uforglemmelige turen til Pinar del rio og Vinales dalen. Pinar del rio er den vestligste provinsen (eller fylkeskommunen) på Cuba. Jordsmonnet og klimaet her regnes for å være det beste for tobakksdyrking i hele verden, og en rekke av Cubas absolutt fineste sigarer kommer fra nettopp denne provinsen. Vi besøkte både en romfabrikk, cigar farm og grotter. Vi fikk også lære litt om indianer historien og guiden kunne fortelle om et eget folkeslag som bor i fjellene og kun de med spesial tillatelse kan besøke de. Vi fikk servert en nydelig lunsj med fantastisk utsikt over dalen:)

Det ble også tid til avslapping på stranden hvor vi fikk besøk av reiseleder Linda K sin sviger familie. -Cubanere er gode på å lage liv uansett hvor de er og musikken er aldri langt unna;) Serveringen av mat og drikke er heller aldri langt unna:)

Vi gjorde oss også litt kjent i Havana, både til fots og i gamle amerikanske biler :) Det var egentlig litt for varmt til å gå for mye i Havana, så det gjorde ingenting at det kom en liten ettermiddags skur :)

Etter dagene i Havana dro vi videre til Trinidad hvor vi hadde et stopp med lunsj og bading i vakre Caleta buena. I Trinidad sentrum satte vi av 3 fra gruppen som skulle overnatte i Casa de Norge. Der fikk vi også som gruppe en herlig middag, hvor gutta selvfølgelig laget show i regnværet utpå kvelden. God mat, dans og morro!! Ikke like gøy var det da vi ankom hotellet vi skulle bo på. Vi kom sent, trøtte og sultne til et hotel som kanskje ikke sto helt til forventningene. Siden vi kom sent så var også resten av maten fra buffeen ganske så dårlig. Ingen god start på Trinidad altså, men da vi våknet neste dag og fikk se den flotte stranden og omgivelsene føltes alt litt bedre igjen:) Noen valgte å bli med på guidet tur via casa de Norge i Trinidad, mens noen valgte late dager på stranden. Vi hadde gode, fine busser og stemningen var god på bussen. Underveis hadde vi små tisse/røyke/spise stopp hvor vi på det ene stedet lærte litt om sukkerrør og fikk smake på en herlig drikk laget av presset sukkerrør. Med eller uten rom;)

Gutta danser i regnet og lager god stemning:)

Etter noen dager i Trinidad går turen videre til Varadero og bydelen Santa Marta, som ligger ca 7 min med bil fra Varadero. Her bor gruppen i ulike Casaer i nærheten av hverandre. Hovedhuset vi bruker heter Casa de Pedrito, som har blitt kåret til beste casa i flere år. Casa Pedrito hadde fått i oppgave å finne flere hus til oss i samme standard og det fikk vi! God standard, god mat og ubeskrivelig service fra alle casaene. Selv om det "siste" huset lå ca 10 min gange fra hovedhuset Pedrito, så føltes det litt langt borte for å kunne være sammen som gruppe hele tiden, men med felles catamaran tur og mulighet til å utforske Varadero på egenhånd ga det mange flotte opplevelser! Når man bor i Santa Marta så unngår man å havne i den typiske "turistfellen", som Varadero er kjent for. Vi nøt late dager på stranden, deilig mat fra lokale restauranter i Santa Marta, catamaran tur til Cayo blanco, hvor noen badet med delfiner, noen dro på Beatles konsert/show og noen var opptatt med å utforske gatene i Varadero og de mange markedene som finnes der. Perfekt sted for å utforske på egenhånd og komme litt innpå"livet i Cuba" :)

Vi sier takk for oss for denne gang og gleder oss til å komme tilbake neste år. Vi tar med oss gode erfaringer og takker alle som var med oss til Cuba nå i sommer. En fantastisk gjeng som har laget gode minner for livet :)